Wyporność normalna 120 t
===================================
Wymiary
Długość 54,30 m
Szerokość 4,50 m
Na tamborach 9,60 m
Zanurzenie 0,60 m
==================================
Uzbrojenie: brak
==================================
Napęd: Maszyna parowa 180 KM
Bocznokołowiec
==================================
Prędkość 21 km/godz
==================================
Załoga 10 ludzi
Historia służby
Statek zbudowany w 1895 roku w niemieckiej stoczni Werft der Sachsisch Bohmischen Dampschiffahrt A. G., Dresden. (Niemcy) nr bud.36. Powstał jako jednostka pasażerska i zabierał na pokład 600 osób. Służbę rozpoczął pod nazwą „Prinz Friedrich August” w Sachsisch Bohmische Dampfschiffahrt A.G., Dresden. Po siedmiu latach w 1902 roku zmienia nazwę na „Kronprinz”, pod którą pływa do 1916 roku, kiedy to zostaje przemianowany na „Ulderup” i przechodzi do Feldesbahn Chefs, Warschau.
W listopadzie 1918 roku jeszcze ze starą nazwą został przejęty przez Polskę i rozpoczął działalność w Ministerstwie Komunikacji Warszawa. W roku 1919 został przekazany do Polskiej Żeglugi Państwowej w Warszawie, jednocześnie zmieniono mu nazwę na „Łokietek”. W listopadzie 1919 roku już po wystąpieniu lodów na Wiśle w czasie rejsu z Gdańska kra lodowa uszkodziła koło napędowe co spowodowało konieczność odholowania na remont do Płocka. Podczas wojny roku 1920 „Łokietek” został w sierpniu przystosowany do roli statku szpitalnego.
Od roku 1922 statek pływał w Towarzystwie Zjednoczonej Żeglugi Polskiej z Warszawy, stan ten trwał do 1924 roku kiedy to zmienił armatora na Zjednoczone Warszawskie Towarzystwo Transportu i Żeglugi Polskiej S. A., Warszawa, w tym okresie właścicielem statku był Juliusz Dunin – Holecki z Duninowa koło Płocka.
Kolejnym armatorem statku została spółka Polska Żegluga Rzeczna
”Vistula” Sp. z o.o., Warszawa, stało się to w 1927 roku.
W październiku 1928 roku statek wszedł na kamienną przeszkodę podwodną w okolicy Włocławka i uszkodził kadłub. Naprawy dokonano w Płocku.
W roku 1934 statek zmienia nazwę na „Faust”. Dwa lata później właścicielem statku został Bank Gospodarstwa Krajowego z Warszawa. Od roku 1937 znajduje się w rękach Edwarda Leszczyńskiego z Warszawy.
Po wybuchu wojny zostaje przejęty przez Niemców i pływa w Weichsel Reederei G.m.b.H., Warschau od 1940 roku. W roku 1944 został zatopiony przez artylerię niemiecką podczas Powstania Warszawskiego na Czerniakowie przy nabrzeżu ul. Wioślarskiej.
Po wojnie wydobyty w 1946 roku nie był naprawiany i został pocięty na złom.
Informacje na temat statku pochodzą ze zbiorów Waldemara Danielewicza.
Dziękujemy za okazana pomoc.