[]
[]
[]
[]
[]
[Web Creator] [LMSOFT]
          
Wyporność normalna   120 t                            
===================================                                                  
 Wymiary    

 Długość             54,30 m               
Szerokość          4,50 m
Na tamborach     9,60 m
Zanurzenie          0,60 m                
==================================
 Uzbrojenie: brak                   
==================================
 Napęd:       Maszyna parowa 180 KM
                    Bocznokołowiec
==================================
 Prędkość  21 km/godz                                      
==================================
 Załoga     10 ludzi

 Historia służby 
 

 Statek zbudowany w 1895 roku w niemieckiej stoczni Werft der Sachsisch  Bohmischen Dampschiffahrt A. G., Dresden. (Niemcy) nr bud.36.  Powstał jako  jednostka pasażerska i zabierał na pokład 600 osób. Służbę rozpoczął pod nazwą  „Prinz Friedrich August” w Sachsisch Bohmische Dampfschiffahrt A.G., Dresden.  Po siedmiu latach w 1902 roku zmienia nazwę na „Kronprinz”, pod którą pływa do  1916 roku, kiedy to zostaje przemianowany na „Ulderup” i przechodzi do  Feldesbahn Chefs, Warschau.

 W listopadzie 1918 roku jeszcze ze starą nazwą został przejęty przez Polskę i  rozpoczął działalność w Ministerstwie Komunikacji Warszawa. W roku 1919 został  przekazany do Polskiej Żeglugi Państwowej w Warszawie, jednocześnie zmieniono  mu nazwę na „Łokietek”. W listopadzie 1919 roku już po wystąpieniu lodów na  Wiśle w czasie rejsu z Gdańska kra lodowa uszkodziła koło napędowe co  spowodowało konieczność odholowania na remont do Płocka. Podczas wojny roku  1920 „Łokietek” został w sierpniu przystosowany do roli statku szpitalnego.
 Od roku 1922 statek pływał w Towarzystwie Zjednoczonej Żeglugi Polskiej z  Warszawy, stan ten trwał do 1924 roku kiedy to zmienił armatora na  Zjednoczone  Warszawskie Towarzystwo Transportu i Żeglugi Polskiej S. A., Warszawa, w tym  okresie właścicielem statku był Juliusz Dunin – Holecki z Duninowa koło Płocka.
 Kolejnym armatorem statku została spółka Polska Żegluga Rzeczna

 ”Vistula” Sp. z  o.o., Warszawa, stało się to w 1927 roku.

 W październiku 1928 roku statek wszedł na kamienną przeszkodę podwodną w  okolicy Włocławka i uszkodził kadłub. Naprawy dokonano w Płocku.
 W roku 1934 statek zmienia nazwę na „Faust”. Dwa lata później właścicielem statku  został Bank Gospodarstwa Krajowego z Warszawa. Od roku 1937 znajduje się w  rękach Edwarda Leszczyńskiego z Warszawy.
 Po wybuchu wojny zostaje przejęty przez Niemców i pływa w Weichsel Reederei G.m.b.H., Warschau od 1940 roku. W roku 1944 został zatopiony przez artylerię niemiecką podczas Powstania Warszawskiego na Czerniakowie przy nabrzeżu ul. Wioślarskiej.
 Po wojnie wydobyty w 1946 roku nie był naprawiany i został pocięty na złom.

 Informacje na temat statku pochodzą ze zbiorów Waldemara Danielewicza.

 Dziękujemy za okazana  pomoc.
                                      


 
Statek szpitalny “Łokietek"